Autor kopii Obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej z kościoła w Szufnarowej
ks. Władysław Lutecki(1882- 1968), katecheta szkół średnich, profesor Seminarium Duchownego, malarz, kustosz Muzeum Diecezjalnego w Przemyślu. Urodził się 29 XI
1882r. we wsi Krasne k. Rzeszowa jako syn dworskiego kucharze Józefa i Józefy z Nutów. Ukończył gimnazjum w Jaśle. Studiował filozofię i teologię w Seminarium Duchownym w Przemyślu, gdzie 16
VI 1907 r. otrzymał święcenia kapłańskie. Jako wikariusz pracował w Sieniawie Jarosławskiej /1907 - 08/, Samborze /1908 - 09/, Zgłobniu k. Rzeszowa /1909 - 11/, Krasiczynie /1911 - 12/ i w
Bieździedzy. W 1918 r. otrzymał urlop na odbycie studiów w szkole malarskiej w Zakopanem pod kierunkiem Zbigniewa i Andrzeja Pronaszków. Jako uczeń nadzwyczajny studiował w Akademii Sztuk
Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Stanisława Dębickiego w 1919/20 r. W latach 1920 - 27 był katechetą i rektorem filialnego kościoła w Ustrzykach Dolnych, następnie w latach 1927 - 32 był
katechetą w Lesku, a w latach 1930 - 32 dyrektorem Szkoły Zawodowej w Lesku. W 1933 r. przeszedł na emeryturę i zamieszkał w Jarosławiu. Kilkakrotnie (w latach 1912, 1930, 1932, 1934) wyjeżdżał
za granicę: do Włoch, Szwajcarii, Francji, Austrii, Niemiec i Danii, gdzie w muzeach studiował obcą sztukę. W 1930 pracował przy odnawianiu katedry płockiej. Wykonał sam lub wspólnie z prof.
Marianem Strońskim polichromię dla ok. 15 kościołów, m.in. w Majdanie Królewskim, Nienaszowie i Majdanie Sieniawskim. Uprawiał też malarstwo sztalugowe, malując obrazy religijne, portrety,
kwiaty. Jego malarstwo było raczej tradycyjne, naturalistyczne. Obrazy swoje wystawiał w Sanoku /1930/ i Rzeszowie /1934, 1948 i 1949/. Wygłaszał odczyty z zakresu teorii i historii sztuki,
prowadził teatry amatorskie. W okresie kilkunastoletniego pobytu w Ustrzykach Dolnych i Lesku spisywał dzieła ze zbiorów Krasickich w Lesku i urządzał z nich wystawy. Opracował książeczkę
"Historie niektóre Ziemi Sanockiej" /1938/. Znajdują się w niej reprodukcje jego akwarel i fotografii artystycznych. W okresie okupacji brał udział w pracy podziemnej. W latach 1946 - 47 pracował
jako nauczyciel malarstwa w Szkole Malarskiej w Jarosławiu. Od 1949 r. był członkiem sekcji malarskiej Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie, następnie w Rzeszowie. W 1948 r. został
powołany na kustosza Muzeum Diecezjalnego w Przemyślu. W związku z tym odbył kilkakrotnie krótkie praktyki z zakresu konserwacji obrazów i rzeźb u prof. J. Hoplińskiego /1947, 1948, 1957, 1958/.
Przeprowadził wiele konserwacji zabytków sztuki tak w Muzeum Diecezjalnym jak i na terenie diecezji /m.in. odrestaurowywał figurę św. Antoniego Padewskiego ze zburzonego kościoła OO.
Franciszkanów w Jaśle/. Przez wiele lat był członkiem Komisji Artystycznej przy Kurii Biskupiej w Przemyślu. Wykładał sztukę kościelną w Seminarium Duchownym w Przemyślu. W 1959 r. został
mianowany przez papieża Jana XXIII szambelanem papieskim. Na początku kwietnia 1967 r. zrezygnował z funkcji dyrektora Muzeum Diecezjalnego ze względu na chorobę i podeszły wiek. Zmarł 31 VIII
1968 r. Pochowany został na Cmentarzu Głównym w Przemyślu.
Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adys%C5%82aw_Lutecki"
Historia Obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej z ołtarza głównego w kościele parafialnym w Szufnarowej
Na podstawie rozmów z ks. Bronisławem Domino
Obraz został namalowany przez profesora Luteckiego. Ofiarował on obraz biskupowi Bardzie. Biskup z kolei ofiarował obraz Wyższemu Seminarium duchownemu w Przemyślu.
Tam obraz został umieszczony w seminaryjnej auli. Stamtąd obraz trafił do seminaryjnej kaplicy w miejsce obrazu Matki Bożej Rudeckiej, który został przeniesiony do Jasienia. Przez szereg lat
obraz Matki Bożej Ostrobramskiej czczony był w seminaryjnej kaplicy. Jednak kiedy została namalowana kopia poprzedniego obrazu, zajęła ona miejsce obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej. Wówczas abp
Ignacy Tokarczuk ofiarował obraz dla powstającej parafii w Szufnarowej. Razem z obrazem ks. Bronisław Domino otrzymał sztandar Matki Bożej Gromnicznej oraz feretron Serca Jezusowego z
XIX w.
Ikona Matki Bożej Ostrobramskiej
Obraz Matki Bożej Ostrobramskiej należy do typu ikonograficznego. Ogólnie można podzielić ikony przedstawiające Matkę Bożą na cztery zasadnicze typy wywodzące sięz
malarstwa bizantyjskiego:
Warianty ikonograficzne, które przedstawiają Bogurodzicę bez Dzieciątka, są nieliczne, ale nie da się ich połączyć w osobny typ, ponieważ schemat ikonograficzny każdej z tych ikon stanowi samodzielną ideę teologiczną. Ikony te w różnych stopniach przynależą do czterech typów ikonograficznych. Na przykład „Bogurodzica Ostrobramska-Wileńska” jest wariantem ciążącym ku typowi „platytera", ponieważ postać Bogurodzicy ukazana jest w momencie przyjęcia przez Nią Dobrej Nowiny („Oto Ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa”, Łk 1,38). Układ rąk skrzyżowanych na piersiach (gest pokornego modlitewnego skłonienia) jest bliski gestowi rozłożonych rąk Orantki.